Een eerste keer  een accreditatietraject doorlopen  is een bijzondere ervaring. Het vraagt een extra grondige voorbereiding met maximale betrokkenheid van alle medewerkers en artsen. De verschillende stappen in dit proces worden dus best over een vijftal jaren gespreid, aldus Marc D’hondt, Zorgdirecteur van het RZ Heilig Hart te Leuven.

Inzetten op een kwaliteitscultuur vraagt tijd en vraagt systemen van monitoring en verbetering. Het behalen van een internationaal kwaliteitslabel is de finale bevestiging van een geborgd kwaliteitsbeleid.  Het traject op zich werd centraal gecoördineerd door de cel kwaliteit, maar vlug zie je dat elk departement, elke dienst, maar ook elke medewerker en arts hun individueel traject op hun individueel tempo aan het bouwen zijn.

Het jaar voor de finale audit stijgt de werkdruk binnen de cel kwaliteit bijna exponentieel.  Alle niveaus in de organisatie zijn aan het implementeren, teams vragen bijkomende ondersteuning,  kwaliteitsmetingen volgen elkaar op, resultaten worden teruggekoppeld, aanvullende opleidingen op alle mogelijke momenten werden gevraagd.  We kwamen tot de vaststelling dat we tijdelijk en gericht ondersteuning konden gebruiken.

Al snel kwamen we uit bij Veronique Vande Gucht van ‘1,2,3 Kwaliteit’. Zij heeft een verpleegkundige background aangevuld met een master ziekenhuiswetenschappen en gezondheidseconomie. Eind 2016 koos ze voor een carrièreswitch van manager kwaliteit- en ziekenhuisaccreditatie naar zelfstandige consultant voor zorginstellingen. Haar focus ligt op project-, interim- en kwaliteitsmanagement. In het kader van kwaliteitsmanagement begeleidt zij zorginstellingen bij o.a. een accreditatie- of certificeringstraject.

Een groot pluspunt voor ons was dat zij onmiddellijk beschikbaar was én voor een gekozen periode. Kwaliteitsmedewerkers met ervaring zijn momenteel schaars op de arbeidsmarkt.

Veronique had reeds een ziekenhuis met succes begeleid in het behalen van het internationaal kwaliteitslabel van het NIAZ (Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg) en kon die ervaring met ons delen. Door haar zorgmanagementervaring  is een ziekenhuisomgeving bekend terrein en was een vlotte doorstart mogelijk waardoor er onmiddellijk een gevoel van ondersteuning ontstond bij de teams.

Veronique beschikt over capaciteiten om medewerkers te betrekken en te versterken wat ertoe geleid heeft dat werkafspraken en procedures werden opgemaakt die passen binnen de dagdagelijkse werking van een dienst. In 1,2,3 dus naar het kwaliteitslabel.

Meer info?

Marc D’hondt, Zorgdirecteur van het RZ Heilig Hart te Leuven

Marc.D’Hondt@hhleuven.be

1,2,3 Kwaliteit

Veronique Vande Gucht

info@123kwaliteit.be of www.123kwaliteit.be

0475 20 41 08